حساب کاربری 

گیاه باباآدم بخاطر ظاهر جذاب و اندازه بزرگ برگ ها باعث شده که به ان گوش فیلی هم گفته شود. گیاه باباآدم متعلق به جنگل های جنوب شرقی آسیا است، که برگ های آن نقش چتری را برای برگ ایفا میکند. گیاه باباآدم از سال ۱۹۵۰ به عنوان گیاه آپارتمانی زیبا شناخته شد. گیاه باباآدم یکی از محبوب ترین و نوستالژیک ترین گیاه اپارتمانی است. همه عاشق قد بلند و ظاهر جذاب گیاه باباآدم هستند. این گیاه زیبا مانند لوبیای سحر آمیز در داستان جک است. در است که داستان جک و اوبیایی سحر آمیز افسانه است ولی باور کنید که این گیاه مانند لوبیایی سحر آمیز است. با ای گل همراه باشید تا با این گل زیبا و سحر آمیز آشنا شوید.

نگهداری گیاه باباآدم

 
اکنون می‌خواهیم شرایط نگهداری باباآدم را توضیح دهیم.
 

نور:

 
نور دریافتی توسط باباآدم ، از سایه تا نور خورشید متفاوت و بستگی به نوع گیاه دارد. زمان خرید حتما از فروشنده درباره نیاز نوری گیاه باباآدم سوال کنید.باید بدانید که باباآدم‌هایی که به نور بیشتر احتیاج دارند برگ‌های خوش رنگ‌تری هم تولید می‌کنند. گیاه باباآدم نور کافی ولی غیر مستقیم خورشید را دوست دارد‌. آن را در معرض تابش نور خورشید قرار ندهید و اطمینان داشته باشید که برگ‌های گیاه باباآدم زیر نور خورشید نسوخته باشد.
 
 

گیاه بابا آدم
باباآدم قرمز

آبیاری گیاه باباآدم :

 
گیاه باباآدم، گیاهی آب دوست است؛ پس گیاه باباآدم را باید در طول سال مرطوب نگهدارید ، به همین دلیل آبیاری باباآدم حساس است؛ پس باید این گیاه را مرطوب نگهدارید. توجه داشته باشید که نباید گیاه باباآدم غرقاب شود. زمانی که خاک گیاه خشک بود باید گیاه باباآدم را آبیاری کنید. در فصل زمستان باید تعداد دفعات آبیاری گیاه باباآدم کم باشد بخاطر خواب بودن گیاه. بهتر است به طور پیوسته اما کم به گیاه باباآدم آب دهید. توجه داشته باشید که آبیاری زیاد هم باعث پوسیدگی ریشه می‌شود. در فصل بهار بهتر است که هفته‌ای ۲بار آبیاری شود ولی در فصل زمستان هفته‌ای ۱بار بهتر است آبیاری شود. در فصل زمستان رشد گیاه باباآدم کم می‌شود؛ ولی در بهار دوباره رشد میکند؛ پس نگران نباشید.
 

دما و رطوبت گیاه باباآدم:

 
با کاهش دما گیاه باباآدم به زیر ۱۵درجه سانتی گراد، گیاه باباآدم دچار مشکل می‌شود . بعضی از گونه‌های باباآدم با سرد شدن هوا خراب میشود و دوباره از ریزوم خود جوانه می‌زنند . گیاه باباآدم در هوای مرطوب رشد خوبی دارد. برای  دریافت رطوبت کافی باباآدم می توانید از روش جزیره استفاده کنید. در یک سینی که سایز آن بزرگتر از گلدان باباآدم است؛  سنگ چیده و سپس روی سنگ ها آب ریخته. این روش رطوبت هوا را برای باباآدم فراهم می کند توجه داشته باشید که گلدان باباآدم با آب تماس نداشته باشد .همچنین باباآدم را دور از بادهای سرد قرار دهید‌.
 

 خاک گیاه بابا آدم

 
خاک گیاه باباآدم باید زهکشی بالایی داشته باشد ؛ و خاک رسی مخلوط با دانه های درشت بهترین خاک برای گیاه باباآدم است. باید صبر کنید قبل از هر دفعه آبیاری ، چند سانتی متر از سطح خاک خشک شود ؛ این کار باعث می شود تا خاک گیاه بعد از آبیاری کامل مرطوب بماند نه خیس . خاک خیس و غرقآب شده گیاه باباآدم باعث می شود که گیاه شما مبتلا به بیماری قارچی شود.
 

بابا آدم عمده
باباآدم گیاه خاص

کود دهی گیاه باباآدم

 
گیاه باباآدم به کوددهی نیاز دارد؛ مخصوصا  گونه های بزرگ این گیاه. بهترین فصل برای کود دهی گیاه باباآدم فصل رشد این گیاه یعنی فصل بهار و تابستان  است .در این فصل ها باید گیاه باباآدم را مرتب با کودهای مایع تقویت کنید همچنین می‌توان برای مقدار کم، از کود نیتروژن و کود گرانول استفاده کرد.
 

تکثیر گیاه بابا آدم

 
تکثیر گیاه باباآدم خیلی راحت است . گیاه باباآدم، مانند هم خانواده های خودش مثل زاموفیلیا از طریق قلمه زدن می توان تکثیر کرد.  بهترین زمان برای تکثیر گیاه باباآدم فصل تابستان و بهار است ؛ یعنی در دوره رشد گیاه باباآدم. برای تکثیر این گیاه ، ابتدا باید گیاه مادر را از گلدان خارج کرده؛ و به آرامی با انگشتان خود خاک اطراف گیاه را کنار زده. با ملایمت توپ های  ریشه را جدا کرده . باید توجه داشته باشید که هر توده جدا شده دارای چند غده سیب زمینی شکل باشد. برای جدا کردن ریشه لازم به چاقو یا قیچی تمیز است. قطعا ریشه های جدا شده به یک گیاه جدید تبدیل خواهد شد. هر کدام از ریشه‌ها را باید در گلدان جداگانه کاشت. برای کاشت باید از خاک تازه استفاده کرد. خاک گیاه باباآدم باید از زهکشی بالایی برخوردار باشد. می توانید برای تقویت زهکشی از پرلیت هم استفاده کنید. بعد از تکثیر این گیاه باید آن را آبیاری کنید. میتوانید قبل از کاشت ، گیاه را درون آب قرار دهید؛ و اجازه دهید که گیاه در آب ریشه کند. گیاه باباآدم تازه را باید دور از سرما و گرمای زیاد نگهدارید. مراقبت از این گیاه تازه مانند مراقبت از گیاه باباآدم بالغ است.
 

باباآدم
باباآدم

آفات و بیماری‌ها گیاه باباآدم

 
درست است که باباآدم گیاه مقاومی هست؛ ولی در عین حال کمی حساس است. امکان دارد که بعضی از بخش‌های این گیاه دچار بیماری های مختلف گیاهی شود. نشانه‌های افات گیاه باباآدم  لکه‌های قهوای و مشکی روی برگها است. راه درمان این آفات خیلی راحت هست. می‌توانید با کاهش دفعات آبیاری و خشک نگهداشتن محیط گیاه و فراهم کردن گردش هوای مناسب در نزدیک گیاه شرایط را برای داشتن گیاه سالم فراهم کنید. از دیگر آفات باباآدم شپشک معمولی ، شپشک آردی، شته وکنه تار عنکبوتی است. برای جلو گیری از این آفات میتوانید هر ۲یا۳ هفته یکبار محلول آب و صابون اسپری کنید به بخش‌های مختلف گیاه باباآدم. این کار باعث تمیز شدن گرد و غبار برگ‌ها هم میشود. حتی میتوانید از روغن چریش و یا محلول های ضد عفونی گیاه برای از بین بردن آفات استفاده کنید. این محلول‌ها  تخم آفات را از بین میبرد.
 

بابا آدم تنه قرمز
باباآدم

علت زرد شدن برگ گیاه بابا آدم

 
چند علت برای زرد شدن گیاه باباآدم وجود دارد که عبارتند از:
۱٫      نامناسب بودن آبیاری : درست است که گیاه باباآدم  آب را دوست دارد؛ اما دوست ندارد در خاک خیس زندگی کند پس مهم ترین علت زرد شدن برگ‌های گیاه باباآدم آبیاری نامناسب و پیش از اندازه است. برای آبیاری باباآدم باید دقت داشته باشیم که آب اضافی از زهکشی بیرون برود.
۲٫      درجه رطوبت : اگر رطوبت کم باشد و خاک گیاه خشک باشد باعث پژمردگی  برگ‌های گیاه باباآدم میشود. همچنین باعث میشود لک‌های زرد و قهوای روی برگ‌ها ظاهر شود. برای فراهم اوردن شرایط ایده آل بهتر است از روش جزیزه استفاده کنید.
۳٫      نور نامناسب : برای بهتر رشد کردن باباآدم باید از نور فراوان و البته غیر مستقیم استفاده کرد. اگر گیاه در معرض نور مستقیم قرار بگیرد ؛ برگ‌های ان دچار سوختگی میشوند. اما نور کم هم باعث متوقف شدن رشد گیاه باباآدم میشود ؛ و باعث زرد شدن برگ‌ها میشود.
۴. آفات یکی دیگر از علت‌های زرد شدن گیاه باباآدم است. حشراتی مانند کنه تار عنکبوتی تمام مایعات و رطوبت گیاه باباآدم را میخورند. این مشکل باعث زرد شدن برگ‌ها و ساقه‌ها میشود. اگر این مشکل سریع رفع نشود تمام این آفات به بخش‌های مختلف گیاه باباآدم نفوذ کرده ؛ و گیاه بابا آدم را از بین میبرد.
 

سمی بودن گیاه باباآدم

 
گیاه باباآدم بسیار سمی است. برگ‌های گیاه باباآدم دارای  اگزالات کیریستال هست. اگر انسان و یا حیوان برگ این گیاه را بخورد دچار التهاب و مشکلات گوارشی میشود؛ حتی باعث میشود که به سختی نفس بکشید؛ پس گیاه باباآدم را دور از دسترس اطفال قرار دهید.

گیاه باباآدم
گیاه گوش فیلی

خرید گیاه باباآدم

برای خرید میتوانید به فروشگاه ای گل واقع در استان مرکزی شهرستان محلات بلوار ایت الله غفاری رو به روی فروشگاه ایران کاکتوس مراجعه کنید و یا به دایرکت پیج فروشگاه اینترنتی ای گل و تلگرام و یا با شماره سایت ۰۹۹۰۰۵۷۳۰۰۷ تماس حاصل فرماید.

www.igolcity.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *